
تصویر حتی یک زن!" />
مقام هنری و ارزش تخت جمشید را میتوان با یک جمله کوتاه بیان نمود « بشر در جهان باستان هیچ شهر و پایتختی را والاتر و بالاتر از تخت جمشید به خود ندیده است »
در سراسرِ تخت جمشید حتی تصویر یک زن هم دیده نمی شود. در حالیکه اگر به نگاره های آکروپولیس در یونان نگاه کنیم که حدود یک قرن پس از پرسپولیس در ایران ساخته شد: از درِ ورودی آن تا دیوارهایش، پُر است از زنان نیمه لخت و تمام لخت.
طراحان تخت جمشید، تصاویر و نقوش بناهای تخت جمشید را طوری در نظر گرفته بودند که با اصل و منظور و احتیاج بنا، متناسب و هماهنگ باشد و ضمناً این تصاویر و نقوش ، تزیین و کمکی برای
عظمت و ابهت بیشتر بناهای دولتی و نظامی و رسمی محسوب میگردید و طبیعی است که در چنین تزئیناتی تصویر و نقش ضیافتی که زن هم وجود داشته باشد مورد لزوم نبوده و بلکه ضمن بیمورد بودن، چنانچه میبود باعث بینظمی و هرجومرج میگشت.
مهمتر از اینها روایات مسافران خارجی و مورخان از مردمان آن دورانِ ایران است از جمله:
مردان پارسي، مانند زنان، از ديده شدن پوست و تن برهنه شان بسيار شرم داشتند و برخلاف يونانيان آن زمان، نمايش تن برهنه و بي پوشاك را كاري برخلاف شرم و آزرم و بس زشت و ناروا مي دانستند، از اين رو كوشش داشتند، جامههائي بپوشند كه بلند و فراخ و چين دار باشد، تا گذشته از پوشيده بودن همه بخشهاي تن و بر، برجستگيهاي طبيعي اندامها نيز پيدا و نمايان نباشد.
استرابون، در اين باره مينويسد:«ايرانيان اگر بخشي از تنشان از جامه بيرون باشد آن را بي شرمي ميدانند و هميشه مايل هستند جامه اي بپوشند كه سرتا پاي ايشان را فرا گيرد».
ديو كريسوس (Dio chrysostomus) نيز در كتاب خود، تقريباً جمله استرابون را بازگو كرده مينويسد: «ايرانيان اگر بخشي از تنشان از جامه بيرون افتد آن را بي شرمي ميدانند». http://www.ichodoc.ir/p-a/CHANGED/18/HTML/18-11.htm سیمور ایرانی...
ما را در سایت سیمور ایرانی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: محمد وحدت بازدید: 154 تاريخ: يکشنبه 3 دی 1396 ساعت: 14:32